Zavolať

Chcete vymeniť svoje staré auto za niečo lepšie a obzeráte sa po novších jazdenkách? Pri kúpe by ste si mali dávať pozor, v kurze sú totiž exekúcie, vďaka ktorým môžete ľahko prísť o auto aj o peniaze. Niektorí “špekulanti”, ktorí majú svoje auto v exekúcií, sa ho rýchlo snažia predať, aby na ňom získali. Ak si takéto auto kúpite bez predošlého preverenia, začnú sa pre vás problémy.

Ako to funguje?

Na to, aby mohol príslušný dopravný inšpektorát vykonať prepis vozidla na nového majiteľa, nesmie byť na vozidle evidovaná žiadna exekúcia. Ak také auto kúpite, polícia nevykoná žiadny zápis o zmene držby a vy môžete prísť o peniaze, aj o nové vozenie. S majiteľom sa potom spojíte len ťažko, prestane dvíhať telefón a odmietne vrátiť peniaze. A to je už naozaj problém.

Autá v exekúcii sa ľudia snažia predávať cez inzeráty na internete. Dlžník sa potrebuje vozidla zbaviť čo najrýchlejšie a bez zbytočných komplikácií, ešte skôr, než ho zabaví exekútor. Preto by mohla byť jedným z prvých varovaní pre kupujúceho podozrivo nízka cena.

Najviac skúseností s takýmito prípadmi majú práve autobazáre a výnimku netvorí ani žilinský autobazár B&B Car. „Je bežné, že aj my prevolávame takéto “zaujímavé” inzeráty s nízkou cenou a už sa nám neraz stalo, že inzerent nechcel podať dostatočné informácie, alebo dokonca - čo je základ, odmietol zaslať VIN číslo (výrobné identifikačné číslo) vozidla, aby sme ho mohli preveriť“opisuje skúsenosť Roman Bene z autobazáru B&B Car Žilina.

Dôveruj ale preveruj

„Verte, že sme sa s tým už viac krát stretli aj priamo u nás. Bazár je tiež miesto, kde sa o predaj auta v exekúcií niektorí majitelia predsa len pokúsia. Nie všade si totiž preverujú každé jedno vozidlo pred vykúpením. U nás to je podmienkou a bez výnimky, preto sa zákazník nemusí obávať, že kúpi mačku vo vreci,“ dodáva Roman Bene. Ak si ako kupujúci vozidlo vopred nedáte dôkladne preveriť a uveríte inzerátu, hrozí vám, že dopadnete ako mnohí tí, ktorí dôverovali “usmiatemu a sympatickému mladíkovi, s pripravenou kúpno-predajnou zmluvou, o deviatej večer na osvetlenom parkovisku pred Tescom”.

Ak naozaj nemáte čas ísť odhlásiť vozidlo s pôvodným majiteľom, určite si ho nájdite aspoň na to, aby ste si ho dôkladne preverili. Ak sa aj v tomto unáhlite a podceníte situáciu, môžete to veľmi ľutovať.

„Práve preto treba spraviť všetko tak, aby sa dlžníkovi nepodarilo svojou charizmou prejsť vám cez rozum a vozidlo vám predsa len nepredal. Tým sa vyhnete exekútorovi, ktorý vám ho môže ako novému majiteľovi zabaviť, lebo verte, že prísť o vozidlo je oveľa jednoduchšie ako vymôcť si ho späť,“ uzatvára Roman Bene.

Vonku sa nám ochladzuje a pomaly ale isto budeme prezúvať.

Pri výbere zimných pneumatík by ste sa nemali orientovať len podľa ceny. Aj keď  tak isto neplatí, že najdrahšia, rovná sa najlepšia zimná pneumatika. Vyberať z tých najlacnejších určite nemôžeme odporučiť. Majte na pamäti, že kvalitné zimné pneumatiky majú najmä veľký vplyv na bezpečnosť. Úspora niekoľko pár EURO by sa vám teda nemusela moc vyplatiť . Škoda na aute, poprípade aj na zdraví, by mohla zamrzieť oveľa viac pokiaľ by došlo k nehode. Pri výbere zohľadnite hlavne to , čo od zimných pneumatík očakávate. Testy zimných pneumatík  objektívne porovnávajú pneumatiky podľa merateľných parametrov a mohli by určite vhodne poradiť. Každý z vás by si mal ale povedať, v akých podmienkach jazdí a čo od zimných pneumatík očakáva. Kvalitné zimné pneumatiky fungujú dobre nielen na snehu a ľade. Výrazne lepšie vlastnosti proti letným pneumatikám spoznáte aj na suchej vozovke za nižších teplôt. Letné, poprípade celoročné pneumatiky pri nižšej teplote stvrdnú a pneumatika úplne stráca svoje vlastnosti a priľnavosť. Naproti tomu zimné pneumatiky si svoje vlastnosti udržia aj v mrazoch a jazdné vlastnosti sú teda výrazne lepšie. Okrem toho majú aj lepšiu - hrubšiu vzorku vďaka ktorej lepšie odvádzajú sneh, dážď či blato, čo je v zime tiež veľmi podstatné. Do zimy teda jedine so zimnou pneumatikou.

Od kedy sú povinné zimné pneumatiky?

Povinné zimné pneumatiky je nutné mať na vozidle obuté v období 15. novembra - 31. marca, ak je na vozovke súvislá vrstva snehu, ľad alebo námraza.

V čom je iná zimná pneumatika?

Celoročné alebo tak zvané univerzálne pneumatiky, sa pre zimnú prevádzku bohužiaľ moc neosvedčili. Preto určite odporúčame v zime používať iba zimné pneumatiky, ktoré majú výrazne lepšie jazdné vlastnosti a jazda s nimi je oveľa bezpečnejšia. Pri ich výmene už určite nepocítite stratu komfortu. Moderné a kvalitné zimné pneumatiky sú navrhnuté tak, aby eliminovali  časté neduhy, ako vyššia hlučnosť, vyššia spotreba, a podobné. Moderné zimné pneumatiky sú z hľadiska pohodlia a komfortu úplne porovnateľné s letnými. So zimnými pneumatikami má vozidlo výrazne kratšiu brzdnú dráhu. To však nie je jediný argument. Rovnako dôležitá je priľnavosť zimných pneumatík pri rozjazde, či jazde do kopca.

Funguje aj takzvané pravidlo 4 pre používanie zimných pneumatík :

  1. mať zimné pneumatiky na všetkých 4 kolesách
  2. mať minimálnu hĺbku dezénu 4mm (aj keď zákon ukladá min. hĺbku len 3 mm)
  3. mať obuté zimné pneumatiky minimálne počas 4     zimných mesiacov (rozhodujúca je priemerná denná teplota pod +7 °C)
  4. maximálne 4 sezóny (materiál  zimných     pneumatík totiž časom stárne a stráca svoje vlastnosti).

Pokiaľ je možnosť naozaj neobúvajte pneumatiky staršie ako 4 roky, skontrolovať si to viete priamo na pneumatike pod označením DOT….., číslo za týmto označením udáva rok a týždeň kedy boli pneumatiky vyrobené, to znamená (prvé dve čísla udávajú týždeň v roku a posledné udávajú rok)

Často sa nás dokonca pýtate, ktorá pneumatika je  tá najlepšia. Konkrétna odpoveď ale neexistuje. Vždy treba prihliadať ku konkrétnym potrebám daného vodiča a hlavne k vozidlu, na ktoré zimné pneumatiky obúva. Iné nároky bude mať vodič v Bratislave a iný u nás v Žiline. Pri výbere teda zohľadňujte aj tieto aspekty. V poslednej dobe sú veľmi obľúbené testy a recenzie pneumatík, ktoré si zdieľajú užívatelia medzi sebou. Oficiálne testy zimných pneumatík, robené v laboratórnych podmienkach, nemusia vždy vypovedať aj o reálnej prevádzke. Vodiči teda stále viac dôverujú  testom od ostatných vodičov, najmä v aspektoch hlučnosti, opotrebenia, či subjektívneho názoru na jazdné vlastnosti. Pokiaľ si užívateľ prečíta 30 recenzií a uvidí, že prevládajúci názor je úplne odlišný od testov, ide asi o dosť vierohodnú informáciu. Testy zimných pneumatík 2016 od renomovaných agentúr je teda ideálne doplniť aj o názory ostatných vodičov.

Máte prasklinku na čelnom skle???Kedy ho je nutné vymeniť aby nás to nestálo viac ako treba?

Táto nepríjemná udalosť  sa stane vždy tak nečakane, že vo veľa prípadoch ju nemôžete ani ovplyvniť. Kamienok, ktorý strelil do okna, podľa vás nechal len malé poškodenie? No malé môže byť možno len pre vás!

Ak máte poškodené sklo na stieranej ploche a poškodenie je väčšie ako 20 mm hrozí vám pokuta , a ak by mal policajt zlý deň,  zadržanie technického preukazu. Podľa zákona je totiž technicky nespôsobilé.

Vyhláška ministerstva dopravy č. 464 z roku 2009 o prevádzke vozidiel v premávke na pozemných komunikáciách, paragraf 17, odstavec  2, bod l hovorí, že:

“Vozidlo sa považuje za technicky nespôsobilé na cestnú premávku, najmä ak má prasknuté alebo poškodené čelné sklo v stieranej ploche o veľkosti väčšej ako 20 mm.” To znamená, že ak máte poškodené predné okno v oblasti, kam dosiahnu stierače a poškodenie je väčšie ako 2 cm, nemali by ste s autom ďalej jazdiť. Podľa zákona je už totiž technicky nespôsobilé. Je pritom úplne jedno, či je poškodenie na strane vodiča, alebo spolujazdca. Ako mierku si môžete na porovnanie  priložiť napríklad 20-centovú mincu.

Za jazdu s takto a viac poškodeným čelným sklom riskujete pokutu vo výške 60 €. Policajt vám navyše môže zadržať technický preukaz, ktorý si po odstránení závady budete musieť vyzdvihnúť na polícii vo vami zvolenom meste.

Ak máte poškodenie od kamienka menšie ako spomínaných 20 mm, nehrozí vám síce pokuta, no ani to netreba podceňovať. Na čelné sklo auta totiž stále pôsobia sily vznikajúce krútením karosérie pri prejazde nerovností. Aj malá prasklinka či poškodenie od kamienka sa môže časom rozšíriť a problém bude o to väčší. Dnes už existuje veľa firiem, ktoré dokážu drobné poškodenia od kamienkov opraviť vyplnením živicou ktorá má rovnaký lom svetla ako má sklo . Vďaka tomu miesto po oprave nie je vôbec ani vidieť. Oprava vás stojí možno 10-15€, máte však ušetrenú výmenu čelného skla.

Aj tu ale platí pár zásad. “Jamka”, od kamienka nesmie byť príliš veľká. Tak isto nesmie byť na okraji skla a nemôžu sa už od nej rozširovať ďalšie praskliny. Ak je už poškodenie väčšie, alebo je sklo prasknuté, nezostáva vám už nič iné ako ho vymeniť. Výmena čelného skla je však pomerne komplikovaná činnosť, pri ktorej môžete to nové ľahko poškodiť. Preto je lepšie ju zveriť špecializovanému servisu.

Vyberáte si auto po prvýkrát a neviete, na čo sa máte pri kúpe sústrediť? Dali sme pre vás do kopy pár rád, ktorými by sme sa pri výbere riadili my.

Súkromný predajca vs. autobazár

Ak už ste si vybrali auto, ktoré sa Vám páči a ktoré vám vyhovuje po všetkých stránkach a máte záujem o jeho kúpu treba si overiť či je jeho stav totožný so stavom aký uvádza predajca. Určite vás teraz napadlo ako to máte zistiť sami? Nezisťujte to sami !!! Ak máte niekoho známeho, kto vám dokáže pri výbere pomôcť určite ho zavolajte so sebou. Ak však nijakého nepoznáte, určite treba požiadať predávajúceho o kompletnú kontrolu vozidla v autorizovanom servise, kde ho okrem iného „napichnú“ na diagnostiku a zistia aj vnútorné vady v elektronike vozidla. Každý jeden poctivý predávajúci by vám v tom určite mal vyhovieť, ak samozrejme nechce niečo skrývať. Dnes už dokonca sú aj firmy, na ktoré sa môžete obrátiť a ktoré vám pomôžu s touto problematikou. A určite je lepšie zainvestovať doslova pár EURO do odborníka , ako potom ľutovať v servise pri účtenke.

Dávajte si POZOR !!! je veľký rozdiel medzi tým čo chcete, a čo potrebujete

Možno si vravíte, ja navigáciu ani senzory určite nepotrebujem. No keď vám  dcéra, manželka, alebo ktokoľvek iný zničí nárazník o plot alebo susedove auto, budete celkom určite tvrdiť niečo iné. Áno, vy možno kameru naozaj nepotrebujete, ale budete za volantom vždy sedieť len vy ?
A nejde len o navigáciu. Pokiaľ nie sú vo vozidle niektoré veci integrované už od začiatku, tak ich tam už v živote nikdy nedostanete. Naozaj sa oplatí porozmýšľať nad investíciou aspoň do strednej výbavy, pretože často krát vám až tá ponúkne z auta taký pôžitok, ako páni vývojári chceli. Ak obľubujete používanie navigácie, priplaťte si, aspoň budete mať istotu, že vám ju z auta neukradnú. A napríklad prvky ako tempomat, automatická klimatizácia či multifunkčný volant nedokážete doceniť, pokým ich v aute nemáte. Napríklad my máme vo firme  2 autá. Audi A6 3,0 TDi, lebo jazdí často dlhé trate a spraví 10000km mesačne.A keď potrebujem behať po meste väčšinou sám , a to je treba stále, na to je tu smart J, no a tieto dve autá sú presne na to stvorené.

ČO TREBA SKONTROLOVAŤ PRED KÚPOU AUTA ?

 STAV NAJAZDENÝCH KILOMETROV

V prvom rade by ste si mali zistiť či vás predajca nezavádza s uvedenými kilometrami. Môžete si to overiť na www.ko.sk , na tejto stránke zadáte VIN číslo vozidla, kde zistíte  či vozidlo nie je odcudzené , či je stav vozidla spôsobilý na premávku, dokonca či bola karoséria lakovaná (toto voľným okom uvidí len odborník, laik nie), no a samozrejme najazdené kilometre, ktoré boli pri každej kontrole namerané. Druhým spôsobom kontroly auta cez internet je stránka www.slovdekra.sk, ktorá taktiež ponúka overenie počtu kilometrov ponúkaného vozidla.  O veľa veciach vám napovie aj stav interiéru. Všímajte si hlavne opotrebovanie volantu, riadiacej páky, pedálov a veľa napovie aj čalúnenie  a opotrebovanie vodičovej sedačky , lebo tá sa samozrejme vždy používa najviac

Stav kilometrov je dôležitý nielen pre cenu auta, ale hlavne pre opotrebovanie súčiastok.

 

MOTOR

Hlavné na čo si treba dávať pozor je motor. Ten je vlastne srdce vášho budúceho povozu a oprava by sa mohla vyšplhať na stovky eur. Ako zistíte či je v poriadku? Tu je pá rád :

  1. Naštartujte auto  Ak máte so sebou človeka ktorý sa vyzná ,určite spozná ak by nemalo byť niečo v poriadku.
  2. Zvuk motora – Z motora by nemali vychádzať žiadne plechové zvuky, môže to byť znak toho, že vás čaká ďalšia investícia
  3. Netesnosti – Skontrolujte tesnenia okolo bloku motora a hlavy motora . Olej natečený na motore môže byť znamenie že tesnenia alebo nejaké staršie súčiastky treba vymeniť. Ak je to tak, je to ďalšia investícia.

Koľko stoja približne tieto opravy?

Ventily, zdvíhadlá ventilov, guferá atď.... Samozrejme okrem roboty v servise platíte aj za materiál. Každý servis má iné cenové relácie, preto je zbytočné uvádzať nejaké ceny , lebo by boli skôr odhadové a zavadzajúce.

KAROSÉRIA AUTA

Pretože prehrdzavená karoséria nie je jednoduchá ani lacná oprava a väčšine automechanikom sa do toho moc nechce , je dôležité si dobre popozerať, aby auto nebolo hrdzou rozsiahlejšie poškodené. Popozerajte hlavne lemy blatníkov a prahy auta. Nejde len o výzor ale hlavne o bezpečnosť, predsa len hrdzavý plech nie je nový plech. Len začínajúcu hrdzu spoznáte tak , že sa robia malé bublinky pod lakom auta , prípadne sa už lak odlupuje. Väčšinou je to na miestach kde zvykne voda stáť , kľudne si skontrolujte aj kufor auta, či náhodou nenájdete akvárium aj tam. Vyváranie karosérie alebo oprava hrdzavých dielov vás tiež môže stáť nemalé peniaze , no a samozrejme v takomto prípade nesmiete zabudnúť pripočítať aj účet za lakovňu.

PODVOZOK AUTA

Zamerajte sa aj na túto časť auta , okrem motora je tiež veľmi dôležitá . Na čo si dávať pri kontrole pozor? Auto na zdviháku je veľmi dôležitá vec. Samozrejme že treba brať ohľad aj na vek vozidla, nejakú hrdzu tam určite nájdete , no treba dávať pozor aby podvozok nebol prehrdzavený až do vnútra auta. Držím sa ale toho, že je pri vás niekto , kto sa vyzná. Skontrolujte všetky časti podvozku, ramená, tyčky riadenia, stabilizátory, brzdy a výfuk . Je pravdepodobné že tieto veci budete časom meniť aj tak , ale je dobré vedieť v akom stave je podvozok kupovaného auta.

TESTOVACIA JAZDA

Určite si dajte pozor na unáhlené rozhodnutia !!! A určite sa spýtajte na testovaciu jazdu !!! Mali by ste si skúsiť či je vozidlo naozaj také aké očakávate. Hlavne či auto reaguje tak ako má. Vyskúšajte či vám vyhovuje spojka a či zaberá tak ako má, auto by pri radení rýchlosti nemalo vydať žiaden škaredý zvuk. Skontrolujte či idú budíky tak ako majú, veľmi dôležité je všímať si teplotu motora, otáčkomer a rýchlomer. Ak je v aute elektrika, pozapínajte a vyskúšajte čo sa dá. Ak má auto elektrické okná pobehajte s nimi hore dole. Tiež je potrebné overiť účinnosť bŕzd na odľahlej ceste (prudké zabrzdenie), zvuky pri brzdení, či náhodou pri brzdení neťahá vozidlo do strany, ako aj to, či nie sú cítiť  nejaké vibrácie alebo trasenie, či už pri brzdení alebo samotnej jazde (poškodené pneumatiky, vôľa v  náprave, nevyvážené kolesá, prestáte-zhrdzavené alebo krivé brzdové kotúče). Auto skúste zobrať aj do záťaže , nestačí sa povoziť  len niekde na parkovisku . Choďte sa previesť niekde kde sú kopce ak je to možné . Vtedy zistíte či všetko funguje tak ako má .

 CENA AUTA

Skontrolujte si aké sú aktuálne ceny vozidla, ktoré ste si vybrali . Píšem to preto, aby ste nekúpili auto s vysokohorskou prirážkou len preto, lebo vám predajca povedal , že za to určite stojí. Spočítajte si aké náklady vás čakajú po kúpe vozidla  a podľa toho sa snažte znížiť cenu . Na jednej strane sa nebojte zjednávať , no na druhej navrhnite rozumnú cenu ,lebo riskujete, že vám ho predajca ani nebude chcieť predať.

A čo platí aj pri kúpe nového­?

Ak vaša obľúbená automobilka uviedla na trh nový model a vy ste sa do neho hneď zamilovali ,určite by ste sa nemali unáhliť. Nechajte priestor rozumu a chvíľu počkajte na prvé recenzie a skúsenosti užívateľov. Oveľa lepšou voľbou totižto býva kúpa až druhej, neskoršej generácie daného modelu. Automobilky vždy až po čase prídu na to ako optimalizovať výrobu a vylepšiť niektoré kazové súčiastky.

V podatate každý deň riešim vo svojej
práci otázku výberu medzi benzínovým a dieslovým motorom. Je to azda
najčastejšia otázka pri kúpe automobilu či už nového alebo jazdenky.
V tejto dobe by som ale povedal , že jednoznačná odpoveď na túto otázku
neexistuje! Preto to bude skôr subjektívny názor s nejakými vlastnými
postrehmi

Na začiatok asi vodičov moc nepoteším. Najväčším
nepriateľom spotreby  na vozidle  je totižto bez akýchkoľvek pochybností vodič
sám. Správanie za volantom a hlavne štýl
jazdy môžu ovplyvniť spotrebu ďaleko viac než typ motoru alebo jeho
objem . Stačí aby vodič počas jazdy dodržiaval pár základných drobností
a spotreba môže často krát aj výraznejšie klesnúť .

1.-  skontrolujte si či nemáte podhustené pneumatiky

2.-  nevozte zbytočne náklad a hlavne si skladajte strešný nosič

3.-  zbytočne nepridávajte plyn

4.-  naučte sa využívať dosiahnutú rýchlosť, aby ste museli čo najmenej brzdiť

5.-  nenechávajte zbytočne bežať motor

6.-  nejazdite vo vysokých otáčkach

7.-  naučte sa brzdiť motorom

8.-  no a najdôležitejšou vecou je  predvídanie udalostí v premávke a snažiť sa jazdiť plynulo

Pri obrovskom rozpätí možností modelov áut a motorov v nich nemôže ani nikto s vážnosťou povedať, že benzín alebo diesel je lepší, či naopak. V globále dnes automobilky znižujú spotrebu ako sa dá a o čo sa zníži spotreba o to rastú ceny pohonných hmôt.

Faktom je, že nafta je síce lacnejšia, ale v priemerne tak možno o 15 centov na liter a na 50 litrovej nádrži vám to spraví 7,50 eura. Vyzerá to tak , že do budúcnosti bude aj naďalej zrejme lacnejšia nafta, no do úvahy treba brať aj fakt, že benzínové motory technologicky veľmi rýchlo postúpili dopredu a ich spotreba v posledných rokoch podstatne klesla.

Jazdené vozidlá

Výber motora pri jazdených vozidlách je o niečo náročnejší, keďže okrem vyššie uvedených informácií treba brať do úvahy aj najazdené kilometre, spoľahlivosť konkrétneho vozidla (motora) a samozrejme cenu prípadných opráv (náhradných dielov). Preto nikdy nepodceňujte prehliadku vozidla pred kúpou. Na životnosť motora a jeho komponenty, má však výrazný vplyv, ako som už spomínal, hlavne spôsob prevádzky. Dôkladná prehliadka je tak aj pri zánovných vozidlách viac ako nutná. Nikdy neviete kto s autom jazdil , ako sa oň staral , koľko lásky mu dával J

Výhody naftového motora oproti benzínovému

Výhody benzínového motora oproti dieselovému

Zjednodušene by sa teda dalo napísať, že benzínový motor sa lepšie hodí na jazdenie po meste a jeho okolí, je vhodnejší do menších vozidiel, zvyčajne je ľahšie a lacnejšie servisovateľný a nákupná cena býva spravidla lacnejšia. Všeobecne však platí pravidlo, že kúpa benzínového motora sa oplatí viac, ak sa ročný nájazd pohybuje do cca 15 000 km.

Naopak dieselový motor sa viac hodí na dlhšie cestovanie, je vhodnejší pre väčšie vozidlá a výhodnosť nákupu býva obvykle až pri ročnom nájazde 15 a viac tisíc kilometrov.

Možností je teda nespočetne veľa, a polemizovať o tejto problematike by sa dalo asi neobmedzene a práve preto musí človek v prvom rade vedieť aspoň základné veci, ako napríklad, na čo mu bude auto slúžiť, koľko ročne najazdí a koľko by chcel investovať. Potom bude výber určite aj pre Vás omnoho jednoduchší.

Čoraz častejšie zápchy na našich Žilinských cestách  spojku vo vašom aute doslova likvidujú.  Ako to teda treba robiť čo najlepšie?

Poznáme to všetci veľmi dobre. Pohyb tempom, že by vás chodec predbehol. Každú chvíľu zastavenie, aby ste sa o pár sekúnd znova pohli a prešli pár metrov ďalej. Máte auto s manuálnou prevodovkou a klasickou jednolamelovou trecou spojkou. Takých je na Slovensku stále drvivá väčšina. Spojka je hlavne  v zápchach vystavovaná extrémnemu namáhaniu. Keď však o jazde koľkokrát ani nemožno hovoriť a rozbiehať sa treba aj niekoľkokrát za minútu, pre trecie spojky sú to doslova extrémne momenty. So zápchami, žiaľ, nič nedokážeme urobiť. Ale nápor na spojkové ústrojenstvo v nich môžete vďaka nasledovným radám aspoň čiastočne zmierniť a spojke predĺžiť životnosť.

Ako správne zaobchádzať s trecou spojkou?
Životnosť spojky výrazne ovplyvňujú hlavne vodičské schopnosti, technika jazdy, zaobchádzanie s vozidlom a samozrejme samotná prevádzka. V meste (a hlavne v zápchach) trpí spojkový mechanizmus najviac, a naopak, na diaľnici najmenej. K preťaženiu spojky dochádza  hlavne pri nevhodnom a častom rozbiehaní vozidla , pri ťahaní iného auta, alebo vozíka, či pri nevhodnom zrýchľovaní za jazdy do prudkého kopca alebo podobne. V týchto prípadoch vzniká medzi zotrvačníkom a trecou lamelou vysoké trenie. To spôsobí nadmerné prehrievanie celej spojky a zároveň aj veľké opotrebovanie trecej lamely.

Spojke tak isto neprospieva, keď sa vypína na dlhšiu dobu ako je potrebné na preradenie na ďalší prevod. Mať zbytočne dlho stlačený spojkový pedál sa zásadne neodporúča. Prítlačné ložisko je vtedy v zábere a podstatne sa skracuje jeho životnosť (končiacu životnosť vám ložisko oznámi hrčaním na voľnobehu). Vhodné nie je ani zbytočne časté stláčanie spojky, pretože prítlačné ložisko sa zakaždým oprie o rýchlo sa otáčajúcu membránovú pružinu (kým dosiahne rovnakú rýchlosť), medzi oboma týmito dielmi dochádza k vzájomnému treniu a po čase sa môžu zuby na pružine tak opotrebovať, až sa zlomia. Následne vznikajú problémy so samotným vypínaním spojky. Spojkový systém je dimenzovaný ako najslabší článok prevodového systému. Aby v prípade preťaženia mala potenciálne poškodenie najväčšie práve spojka. Tá je zároveň najlacnejším prvkom celého drahého systému. Napriek tomu výmena spojky vodiča nikdy nepoteší. Sú to výdaje, bez ktorých by sme sa všetci radi zaobišli. Aj keď je spojka spotrebná časť auta, sú vodiči, ktorí ju dokážu zničiť za 10 000 kilometrov. No poznám aj takých, ktorí dajú na jednej spojke aj viac než 150 000 kilometrov. Ako som už spomenul, všetko je o schopnostiach a o tom, ako dobre svoje auto a jeho spojku poznáte.

Ako teda spojku v zápchach čo najlepšie pošetriť?

  1) Ak je to čo len trochu možné, nezastavujte!

    Pokúste sa trafiť tempo  kolóny, je určite lepšie ísť o čosi pomalšie bez šúchania spojky na zaradenom prevodovom stupni aj za cenu, že za autom pred vami mierne meškáte. Pomôžete tak nielen sebe, ale aj ostatným vodičom v zápche, ktorých spojky tiež ocenia plynulú pomalú jazdu, než časté rozbiehanie a zastavovanie. Skúste situáciu  čítať čo najviac dopredu, aby ste aj brzdenie či dokonca  zastavovanie minimalizovali. Pre spojku je pri rozbiehaní vždy oveľa lepšie, keď sa auto ešte aspoň trochu kotúľa vpred, než keď ho treba znova rozbehnúť zo stoja.

2) V zábere ju nechávajte čo najkratšie

Ak už svoje auto  poznáte lepšie, mali by ste presne poznať bod záberu spojky. Skúste ho používať efektívne. Dobu trenia spojky sa snažte čo najviac minimalizovať. Prospeje to životnosti spojky a tiež prítlačnému ložisku.

 3) Rozbiehajte sa na čo najnižších otáčkach

Skúste  sa rozbiehať  tak, aby ste otáčky motora pri rozbiehaní vôbec nedvíhali, alebo len minimálne. S čím väčším rozdielom otáčok sa snažíte pohnúť, tým horšie pre celé hnacie ústrojenstvo, nielen pre spojku samotnú. Práve to zásadne míňa trecie obloženie a oveľa skôr spôsobí, že spojka už nebude schopná  preniesť krútiaci moment motora na prevodovku.

Tak, a už sa môžete tešiť na víkend , určite si to budete mať kde vyskúšať.

crossmenuchevron-down