Ako kúpiť jazdenku a neľutovať

Vyberáte si auto po prvýkrát a neviete, na čo sa máte pri kúpe sústrediť? Dali sme pre vás do kopy pár rád, ktorými by sme sa pri výbere riadili my. Súkromný predajca vs. autobazár Ak už ste si vybrali auto, ktoré sa Vám páči a ktoré vám vyhovuje po všetkých stránkach a máte záujem o […]

Vyberáte si auto po prvýkrát a neviete, na čo sa máte pri kúpe sústrediť? Dali sme pre vás do kopy pár rád, ktorými by sme sa pri výbere riadili my.

Súkromný predajca vs. autobazár

Ak už ste si vybrali auto, ktoré sa Vám páči a ktoré vám vyhovuje po všetkých stránkach a máte záujem o jeho kúpu treba si overiť či je jeho stav totožný so stavom aký uvádza predajca. Určite vás teraz napadlo ako to máte zistiť sami? Nezisťujte to sami !!! Ak máte niekoho známeho, kto vám dokáže pri výbere pomôcť určite ho zavolajte so sebou. Ak však nijakého nepoznáte, určite treba požiadať predávajúceho o kompletnú kontrolu vozidla v autorizovanom servise, kde ho okrem iného „napichnú“ na diagnostiku a zistia aj vnútorné vady v elektronike vozidla. Každý jeden poctivý predávajúci by vám v tom určite mal vyhovieť, ak samozrejme nechce niečo skrývať. Dnes už dokonca sú aj firmy, na ktoré sa môžete obrátiť a ktoré vám pomôžu s touto problematikou. A určite je lepšie zainvestovať doslova pár EURO do odborníka , ako potom ľutovať v servise pri účtenke.

Dávajte si POZOR !!! je veľký rozdiel medzi tým čo chcete, a čo potrebujete

Možno si vravíte, ja navigáciu ani senzory určite nepotrebujem. No keď vám  dcéra, manželka, alebo ktokoľvek iný zničí nárazník o plot alebo susedove auto, budete celkom určite tvrdiť niečo iné. Áno, vy možno kameru naozaj nepotrebujete, ale budete za volantom vždy sedieť len vy ?
A nejde len o navigáciu. Pokiaľ nie sú vo vozidle niektoré veci integrované už od začiatku, tak ich tam už v živote nikdy nedostanete. Naozaj sa oplatí porozmýšľať nad investíciou aspoň do strednej výbavy, pretože často krát vám až tá ponúkne z auta taký pôžitok, ako páni vývojári chceli. Ak obľubujete používanie navigácie, priplaťte si, aspoň budete mať istotu, že vám ju z auta neukradnú. A napríklad prvky ako tempomat, automatická klimatizácia či multifunkčný volant nedokážete doceniť, pokým ich v aute nemáte. Napríklad my máme vo firme  2 autá. Audi A6 3,0 TDi, lebo jazdí často dlhé trate a spraví 10000km mesačne.A keď potrebujem behať po meste väčšinou sám , a to je treba stále, na to je tu smart J, no a tieto dve autá sú presne na to stvorené.

ČO TREBA SKONTROLOVAŤ PRED KÚPOU AUTA ?

 STAV NAJAZDENÝCH KILOMETROV

V prvom rade by ste si mali zistiť či vás predajca nezavádza s uvedenými kilometrami. Môžete si to overiť na www.ko.sk , na tejto stránke zadáte VIN číslo vozidla, kde zistíte  či vozidlo nie je odcudzené , či je stav vozidla spôsobilý na premávku, dokonca či bola karoséria lakovaná (toto voľným okom uvidí len odborník, laik nie), no a samozrejme najazdené kilometre, ktoré boli pri každej kontrole namerané. Druhým spôsobom kontroly auta cez internet je stránka www.slovdekra.sk, ktorá taktiež ponúka overenie počtu kilometrov ponúkaného vozidla.  O veľa veciach vám napovie aj stav interiéru. Všímajte si hlavne opotrebovanie volantu, riadiacej páky, pedálov a veľa napovie aj čalúnenie  a opotrebovanie vodičovej sedačky , lebo tá sa samozrejme vždy používa najviac

Stav kilometrov je dôležitý nielen pre cenu auta, ale hlavne pre opotrebovanie súčiastok.

 

MOTOR

Hlavné na čo si treba dávať pozor je motor. Ten je vlastne srdce vášho budúceho povozu a oprava by sa mohla vyšplhať na stovky eur. Ako zistíte či je v poriadku? Tu je pá rád :

  1. Naštartujte auto  Ak máte so sebou človeka ktorý sa vyzná ,určite spozná ak by nemalo byť niečo v poriadku.
  2. Zvuk motora – Z motora by nemali vychádzať žiadne plechové zvuky, môže to byť znak toho, že vás čaká ďalšia investícia
  3. Netesnosti – Skontrolujte tesnenia okolo bloku motora a hlavy motora . Olej natečený na motore môže byť znamenie že tesnenia alebo nejaké staršie súčiastky treba vymeniť. Ak je to tak, je to ďalšia investícia.

Koľko stoja približne tieto opravy?

Ventily, zdvíhadlá ventilov, guferá atď.... Samozrejme okrem roboty v servise platíte aj za materiál. Každý servis má iné cenové relácie, preto je zbytočné uvádzať nejaké ceny , lebo by boli skôr odhadové a zavadzajúce.

KAROSÉRIA AUTA

Pretože prehrdzavená karoséria nie je jednoduchá ani lacná oprava a väčšine automechanikom sa do toho moc nechce , je dôležité si dobre popozerať, aby auto nebolo hrdzou rozsiahlejšie poškodené. Popozerajte hlavne lemy blatníkov a prahy auta. Nejde len o výzor ale hlavne o bezpečnosť, predsa len hrdzavý plech nie je nový plech. Len začínajúcu hrdzu spoznáte tak , že sa robia malé bublinky pod lakom auta , prípadne sa už lak odlupuje. Väčšinou je to na miestach kde zvykne voda stáť , kľudne si skontrolujte aj kufor auta, či náhodou nenájdete akvárium aj tam. Vyváranie karosérie alebo oprava hrdzavých dielov vás tiež môže stáť nemalé peniaze , no a samozrejme v takomto prípade nesmiete zabudnúť pripočítať aj účet za lakovňu.

PODVOZOK AUTA

Zamerajte sa aj na túto časť auta , okrem motora je tiež veľmi dôležitá . Na čo si dávať pri kontrole pozor? Auto na zdviháku je veľmi dôležitá vec. Samozrejme že treba brať ohľad aj na vek vozidla, nejakú hrdzu tam určite nájdete , no treba dávať pozor aby podvozok nebol prehrdzavený až do vnútra auta. Držím sa ale toho, že je pri vás niekto , kto sa vyzná. Skontrolujte všetky časti podvozku, ramená, tyčky riadenia, stabilizátory, brzdy a výfuk . Je pravdepodobné že tieto veci budete časom meniť aj tak , ale je dobré vedieť v akom stave je podvozok kupovaného auta.

TESTOVACIA JAZDA

Určite si dajte pozor na unáhlené rozhodnutia !!! A určite sa spýtajte na testovaciu jazdu !!! Mali by ste si skúsiť či je vozidlo naozaj také aké očakávate. Hlavne či auto reaguje tak ako má. Vyskúšajte či vám vyhovuje spojka a či zaberá tak ako má, auto by pri radení rýchlosti nemalo vydať žiaden škaredý zvuk. Skontrolujte či idú budíky tak ako majú, veľmi dôležité je všímať si teplotu motora, otáčkomer a rýchlomer. Ak je v aute elektrika, pozapínajte a vyskúšajte čo sa dá. Ak má auto elektrické okná pobehajte s nimi hore dole. Tiež je potrebné overiť účinnosť bŕzd na odľahlej ceste (prudké zabrzdenie), zvuky pri brzdení, či náhodou pri brzdení neťahá vozidlo do strany, ako aj to, či nie sú cítiť  nejaké vibrácie alebo trasenie, či už pri brzdení alebo samotnej jazde (poškodené pneumatiky, vôľa v  náprave, nevyvážené kolesá, prestáte-zhrdzavené alebo krivé brzdové kotúče). Auto skúste zobrať aj do záťaže , nestačí sa povoziť  len niekde na parkovisku . Choďte sa previesť niekde kde sú kopce ak je to možné . Vtedy zistíte či všetko funguje tak ako má .

 CENA AUTA

Skontrolujte si aké sú aktuálne ceny vozidla, ktoré ste si vybrali . Píšem to preto, aby ste nekúpili auto s vysokohorskou prirážkou len preto, lebo vám predajca povedal , že za to určite stojí. Spočítajte si aké náklady vás čakajú po kúpe vozidla  a podľa toho sa snažte znížiť cenu . Na jednej strane sa nebojte zjednávať , no na druhej navrhnite rozumnú cenu ,lebo riskujete, že vám ho predajca ani nebude chcieť predať.

A čo platí aj pri kúpe nového­?

Ak vaša obľúbená automobilka uviedla na trh nový model a vy ste sa do neho hneď zamilovali ,určite by ste sa nemali unáhliť. Nechajte priestor rozumu a chvíľu počkajte na prvé recenzie a skúsenosti užívateľov. Oveľa lepšou voľbou totižto býva kúpa až druhej, neskoršej generácie daného modelu. Automobilky vždy až po čase prídu na to ako optimalizovať výrobu a vylepšiť niektoré kazové súčiastky.

crossmenuchevron-down