Benzín či diesel?

V podatate každý deň riešim vo svojej práci otázku výberu medzi benzínovým a dieslovým motorom. Je to azda najčastejšia otázka pri kúpe automobilu či už nového alebo jazdenky. V tejto dobe by som ale povedal , že jednoznačná odpoveď na túto otázku neexistuje! Preto to bude skôr subjektívny názor s nejakými vlastnými postrehmi Na začiatok asi vodičov moc nepoteším. […]

V podatate každý deň riešim vo svojej
práci otázku výberu medzi benzínovým a dieslovým motorom. Je to azda
najčastejšia otázka pri kúpe automobilu či už nového alebo jazdenky.
V tejto dobe by som ale povedal , že jednoznačná odpoveď na túto otázku
neexistuje! Preto to bude skôr subjektívny názor s nejakými vlastnými
postrehmi

Na začiatok asi vodičov moc nepoteším. Najväčším
nepriateľom spotreby  na vozidle  je totižto bez akýchkoľvek pochybností vodič
sám. Správanie za volantom a hlavne štýl
jazdy môžu ovplyvniť spotrebu ďaleko viac než typ motoru alebo jeho
objem . Stačí aby vodič počas jazdy dodržiaval pár základných drobností
a spotreba môže často krát aj výraznejšie klesnúť .

1.-  skontrolujte si či nemáte podhustené pneumatiky

2.-  nevozte zbytočne náklad a hlavne si skladajte strešný nosič

3.-  zbytočne nepridávajte plyn

4.-  naučte sa využívať dosiahnutú rýchlosť, aby ste museli čo najmenej brzdiť

5.-  nenechávajte zbytočne bežať motor

6.-  nejazdite vo vysokých otáčkach

7.-  naučte sa brzdiť motorom

8.-  no a najdôležitejšou vecou je  predvídanie udalostí v premávke a snažiť sa jazdiť plynulo

Pri obrovskom rozpätí možností modelov áut a motorov v nich nemôže ani nikto s vážnosťou povedať, že benzín alebo diesel je lepší, či naopak. V globále dnes automobilky znižujú spotrebu ako sa dá a o čo sa zníži spotreba o to rastú ceny pohonných hmôt.

Faktom je, že nafta je síce lacnejšia, ale v priemerne tak možno o 15 centov na liter a na 50 litrovej nádrži vám to spraví 7,50 eura. Vyzerá to tak , že do budúcnosti bude aj naďalej zrejme lacnejšia nafta, no do úvahy treba brať aj fakt, že benzínové motory technologicky veľmi rýchlo postúpili dopredu a ich spotreba v posledných rokoch podstatne klesla.

Jazdené vozidlá

Výber motora pri jazdených vozidlách je o niečo náročnejší, keďže okrem vyššie uvedených informácií treba brať do úvahy aj najazdené kilometre, spoľahlivosť konkrétneho vozidla (motora) a samozrejme cenu prípadných opráv (náhradných dielov). Preto nikdy nepodceňujte prehliadku vozidla pred kúpou. Na životnosť motora a jeho komponenty, má však výrazný vplyv, ako som už spomínal, hlavne spôsob prevádzky. Dôkladná prehliadka je tak aj pri zánovných vozidlách viac ako nutná. Nikdy neviete kto s autom jazdil , ako sa oň staral , koľko lásky mu dával J

Výhody naftového motora oproti benzínovému

  • Priemerná     spotreba -     v porovnaní s podobne výkonnými benzínovými motormi. Pri starších motoroch     bol rozdiel oveľa vyšší no v súčasnosti je situácia pre benzínové motory o     niečo priaznivejšia. Situáciu pomohli vylepšiť aj maloobjemové benzínové     motory s turbom a priamym vstrekovaním paliva.
  • Cena     nafty - Už     dlhšiu dobu je cena nafty nižšia ako cena benzínu, čo mnohých motoristov ovplyvní     pri výbere.
  • Dynamika     -     Turbodiesel má oproti porovnateľne výkonnému atmosférickému benzínovému     motoru lepšiu dynamiku jazdy, hlavne čo sa týka zrýchlenia pri     predbiehacích manévroch. Pri súčasných maloobjemových turbobenzínoch     s porovnateľným výkonom sa však už táto výhoda stráca.
  • Štýl     jazdy –     ten sa na spotrebe benzínového motora prejavuje podstatne výraznejšie oproti     dieselovému motoru.
  • Krútiaci     moment -     Dieselový motor je vďaka vyššiemu krútiacemu momentu v nižších     otáčkach a nižšej priemernej spotrebe jednoznačne vhodnejší na     dlhšie jazdy ,pre väčšie vozidlá, či ťahanie prívesov.

Výhody benzínového motora oproti dieselovému

  • Cena     -     Nižšia obstarávacia cena nového vozidla.
  • Štartovanie     -     V zime ľahšie štartuje a rýchlejšie sa zohreje na prevádzkovú teplotu.
  • Poistenie     -     Nižšie zákonné a havarijné poistenie oproti podobne výkonnému dieselovému     motoru.
  • Garančné     prehliadky     – všeobecne platí pravidlo, že dieselové vozidlo je náročnejšie na údržbu     v porovnaní s benzínovým.
  • Chod     -     Benzínový motor je všeobecne tichší a má kultivovanejší chod
  • Jazdné     vlastnosti     Pri porovnateľnom výkone je     benzínový motor ľahší a menej zaťažuje prednú nápravu, čo má pozitívny     vplyv na jazdné vlastnosti a opotrebovanie.
  • A hlavne     neštastný DPF - Benzínový motor nemá v porovnaní s moderným     dieselom DPF filter.

Zjednodušene by sa teda dalo napísať, že benzínový motor sa lepšie hodí na jazdenie po meste a jeho okolí, je vhodnejší do menších vozidiel, zvyčajne je ľahšie a lacnejšie servisovateľný a nákupná cena býva spravidla lacnejšia. Všeobecne však platí pravidlo, že kúpa benzínového motora sa oplatí viac, ak sa ročný nájazd pohybuje do cca 15 000 km.

Naopak dieselový motor sa viac hodí na dlhšie cestovanie, je vhodnejší pre väčšie vozidlá a výhodnosť nákupu býva obvykle až pri ročnom nájazde 15 a viac tisíc kilometrov.

Možností je teda nespočetne veľa, a polemizovať o tejto problematike by sa dalo asi neobmedzene a práve preto musí človek v prvom rade vedieť aspoň základné veci, ako napríklad, na čo mu bude auto slúžiť, koľko ročne najazdí a koľko by chcel investovať. Potom bude výber určite aj pre Vás omnoho jednoduchší.

crossmenuchevron-down