Ako správne zaobchádzať so spojkou?

Čoraz častejšie zápchy na našich Žilinských cestách  spojku vo vašom aute doslova likvidujú.  Ako to teda treba robiť čo najlepšie? Poznáme to všetci veľmi dobre. Pohyb tempom, že by vás chodec predbehol. Každú chvíľu zastavenie, aby ste sa o pár sekúnd znova pohli a prešli pár metrov ďalej. Máte auto s manuálnou prevodovkou a klasickou […]

Čoraz častejšie zápchy na našich Žilinských cestách  spojku vo vašom aute doslova likvidujú.  Ako to teda treba robiť čo najlepšie?

Poznáme to všetci veľmi dobre. Pohyb tempom, že by vás chodec predbehol. Každú chvíľu zastavenie, aby ste sa o pár sekúnd znova pohli a prešli pár metrov ďalej. Máte auto s manuálnou prevodovkou a klasickou jednolamelovou trecou spojkou. Takých je na Slovensku stále drvivá väčšina. Spojka je hlavne  v zápchach vystavovaná extrémnemu namáhaniu. Keď však o jazde koľkokrát ani nemožno hovoriť a rozbiehať sa treba aj niekoľkokrát za minútu, pre trecie spojky sú to doslova extrémne momenty. So zápchami, žiaľ, nič nedokážeme urobiť. Ale nápor na spojkové ústrojenstvo v nich môžete vďaka nasledovným radám aspoň čiastočne zmierniť a spojke predĺžiť životnosť.

Ako správne zaobchádzať s trecou spojkou?
Životnosť spojky výrazne ovplyvňujú hlavne vodičské schopnosti, technika jazdy, zaobchádzanie s vozidlom a samozrejme samotná prevádzka. V meste (a hlavne v zápchach) trpí spojkový mechanizmus najviac, a naopak, na diaľnici najmenej. K preťaženiu spojky dochádza  hlavne pri nevhodnom a častom rozbiehaní vozidla , pri ťahaní iného auta, alebo vozíka, či pri nevhodnom zrýchľovaní za jazdy do prudkého kopca alebo podobne. V týchto prípadoch vzniká medzi zotrvačníkom a trecou lamelou vysoké trenie. To spôsobí nadmerné prehrievanie celej spojky a zároveň aj veľké opotrebovanie trecej lamely.

Spojke tak isto neprospieva, keď sa vypína na dlhšiu dobu ako je potrebné na preradenie na ďalší prevod. Mať zbytočne dlho stlačený spojkový pedál sa zásadne neodporúča. Prítlačné ložisko je vtedy v zábere a podstatne sa skracuje jeho životnosť (končiacu životnosť vám ložisko oznámi hrčaním na voľnobehu). Vhodné nie je ani zbytočne časté stláčanie spojky, pretože prítlačné ložisko sa zakaždým oprie o rýchlo sa otáčajúcu membránovú pružinu (kým dosiahne rovnakú rýchlosť), medzi oboma týmito dielmi dochádza k vzájomnému treniu a po čase sa môžu zuby na pružine tak opotrebovať, až sa zlomia. Následne vznikajú problémy so samotným vypínaním spojky. Spojkový systém je dimenzovaný ako najslabší článok prevodového systému. Aby v prípade preťaženia mala potenciálne poškodenie najväčšie práve spojka. Tá je zároveň najlacnejším prvkom celého drahého systému. Napriek tomu výmena spojky vodiča nikdy nepoteší. Sú to výdaje, bez ktorých by sme sa všetci radi zaobišli. Aj keď je spojka spotrebná časť auta, sú vodiči, ktorí ju dokážu zničiť za 10 000 kilometrov. No poznám aj takých, ktorí dajú na jednej spojke aj viac než 150 000 kilometrov. Ako som už spomenul, všetko je o schopnostiach a o tom, ako dobre svoje auto a jeho spojku poznáte.

Ako teda spojku v zápchach čo najlepšie pošetriť?

  1) Ak je to čo len trochu možné, nezastavujte!

    Pokúste sa trafiť tempo  kolóny, je určite lepšie ísť o čosi pomalšie bez šúchania spojky na zaradenom prevodovom stupni aj za cenu, že za autom pred vami mierne meškáte. Pomôžete tak nielen sebe, ale aj ostatným vodičom v zápche, ktorých spojky tiež ocenia plynulú pomalú jazdu, než časté rozbiehanie a zastavovanie. Skúste situáciu  čítať čo najviac dopredu, aby ste aj brzdenie či dokonca  zastavovanie minimalizovali. Pre spojku je pri rozbiehaní vždy oveľa lepšie, keď sa auto ešte aspoň trochu kotúľa vpred, než keď ho treba znova rozbehnúť zo stoja.

2) V zábere ju nechávajte čo najkratšie

Ak už svoje auto  poznáte lepšie, mali by ste presne poznať bod záberu spojky. Skúste ho používať efektívne. Dobu trenia spojky sa snažte čo najviac minimalizovať. Prospeje to životnosti spojky a tiež prítlačnému ložisku.

 3) Rozbiehajte sa na čo najnižších otáčkach

Skúste  sa rozbiehať  tak, aby ste otáčky motora pri rozbiehaní vôbec nedvíhali, alebo len minimálne. S čím väčším rozdielom otáčok sa snažíte pohnúť, tým horšie pre celé hnacie ústrojenstvo, nielen pre spojku samotnú. Práve to zásadne míňa trecie obloženie a oveľa skôr spôsobí, že spojka už nebude schopná  preniesť krútiaci moment motora na prevodovku.

Tak, a už sa môžete tešiť na víkend , určite si to budete mať kde vyskúšať.

crossmenuchevron-down